Vücut şekline göre beslenme alışkanlıkları nasıl olmalı? -

Vücut şekline göre beslenme alışkanlıkları nasıl olmalı?

Kimi ince belinden memnunken, geniş kalçalarından şikayetçidir. Kimiyse incecik bacaklarına rağmen göbeğinin fazlalığından rahatsız olur. Vücut şeklimizi değiştirmek mümkün değil ancak kilo kontrolü ile  vücut şekillerini daha orantılı hale getirmek mümkünv

Vücut şekilleri 3’e ayrılır: Ektomorf, Endomorf ve Mezomorf. Herhangi bir vücut tipine yüzde yüz benzerlik gösterebildiğimiz gibi, biraz ektomorf biraz endomorf da olabiliriz. Önemli olan vücut şeklimizi tanıyıp beslenme alışkanlıklarımızı düzenlemek.

İnce, uzun ve düz hatları olan bir yapıya sahipseniz, bel/kalça ölçünüz birbirine yakınsa, hafif kaslı ve dar kemik yapısına sahipseniz Ektomorf sınıfındasınız demektir.  Şanslısınız çünkü genetik olarak düşük yağ oranına, hızlı bir metabolizmaya sahipsiniz. Beslenme ve egzersiz konusunda yapmanız gerekense; günde en az 4-5 öğün yapmalı, enerji alımınızı dengede tutmalı ve kısa süreli ağırlık egzersizleri ile kas kütlenizi artırmalısınız.

Geniş ve dik omuzlu, kolay kilo kaybedebilen, doğal kaslı bir yapınız varsa Mezomorf sınıfındasınız. Bu grubun avantajı ise egzersizden kolay sonuç alma ve kolay yağ kaybı sağlamaktır. Yapması gerekenler; yeterli ve dengeli protein alımı, yoğun egzersiz planı ile kas kütlesinin korunmasını sağlamak.

Yuvarlak hatlarınız, yüksek yağ oranı, dar omuz, geniş göğüs ve basen ölçülerine sahipseniz Endomorf grubundasınız. Genelde Türk kadınları endomorf grup içinde yer alır. Yağ kaybında zorlanma, yavaş kilo kaybı bu grubun  dezavantajı olsa da kolay kas gelişimi sağlamaları büyük bir avantajdır. Az az sık beslenme, doymuş yağ asitleri ve basit karbonhidratların kısıtlanması, protein ve lif oranının artırılması bu gruptaki kişiler için önemlidir. Sabahtan akşama azalarak ilerleyen bir beslenme düzeni olmalı. Düzenli ve yoğun egzersiz yapılmalıdır.

Yapılan çalışmalarda endo-mesomorp (biraz endomorf biraz mesomorf grubunun özelliklerini taşıyan) bireylerde Diyabet (şeker hastalığı) riskinin daha fazla olduğunu göstermiştir. [1,2]Ektomorf tipinde kişilerin metabolik sendrom ( yani şeker hastalığı, insülin direnci, yağ metabolizmasında bozulma, tansiyon hastalıkları ve obezite gibi parametrelerin bir arada bulunması) açısından daha avantajlı olduğu, bu sendromu  taşıma riskinin daha düşük olduğu çalışmalarda gösterilmiştir. [1]

Tüm bu bilgilerin yanında her birey özel ve tek olduğu için beslenme düzenin de  kişisel olarak düzenlenmesi gerekmektedir. Vücut şekli beslenme düzeninde yol gösterici olsa da tek başına yeterli bir parametre değildir. Beslenme alışkanlıklarını düzenlemek isteyen kişilerin bir uzman eşliğinde her yönüyle ele alınarak düzenlemeler yapılmalıdır.

 

Kaynak

Baltadjiev AG. , Somatotype characteristics of male patients with type 2 diabetes mellitus, Folia Med, Plovdiv, 2012
Baltadjiev AG, et al. Somatotype characteristics of female patients with type 2 diabetes mellitus, Folia Med, Plovdiv, 2013

 

Dyt. Kübra AYDIN