Yapay Tatlandırıcılar -

Tatlı  Zehirler: Yapay Tatlandırıcılar

Günlük hayatımızda farkında olmadan birçok yapay tatlandırıcı tüketiyoruz. Bazılarını ise tatlılarımızın kalorisi azaltmak ya da kilo verme amacıyla kendi ellerimizle yiyecek ve içeceklerimize ekliyoruz. Paketli gıdalardan, diş macunlarına, çiğnediğimiz vitaminlerden şekerlemelere özellikle de diyet ya da light içecek ve yiyecekler gibi  farkında olmadığımız birçok yerde gizlenmiş bu tatlandırıcıların birçok yan etkisi vardır. Baş ağrısı, migren, karaciğer ve böbrek fonksiyonlarında bozukluk, ruh hali bozuklukları bunlardan sadece bir kaçı. [1]
Zayıflama sürecinde tatlı kaçamaklarımızı masumlaştırmak için kullandığımız bu tatlandırıcılar için yapılan çalışmalar göstermiştir ki; yapay tatlandırıcılar gerçek besinler gibi tatmin etmediği için daha fazla yeme isteği oluşturmuş dolayısıyla kilo artışına sebep olmuştur. [2]
Ayrıca daha fazla yeme konusunda bağımlılık etkeni oldukları için Tip 2 diyabet, obezite ve böbrek hasarı gibi riskler oluşturmaktadırlar.
Yaygın olarak kullanılan yapay tatlandırıcılar: Aspartame, Acesulfame potassium, Cyclamate, Glucin, Neotame, Phenlalanine, Saccharin, Splenda, Sorbitol, Sucralose, Xylitol. Paketli gıdalarda etiket okuyarak bu maddeleri bulunduranlardan kaçınılması gerekmektedir.
Splenda olarak çayımıza ya da tatlılarımıza eklenen şekerin klorlanmış sükroz türevi olduğu yani en toksik kimyasal olan klora maruz kaldığımızı biliyor muydunuz?
Her zaman doğal ürünleri tercih edip, paketli gıdadan uzak durulmalıdır. Yiyecek ya da içecekleri tatlandırma ihtiyacı duyulduğunda bal, kakao, tarçın, vanilya, Hindistan cevizi gibi kimyasal içermeyen besinler tercih edilmelidir.

 

Kaynak

1) Swithers SE , Artificial sweeteners produce the counterintuitive effect of inducing metabolic derangements, Trends Endocrinol Metab. 2013 Sep;24(9):431-4

2)Qing Yang, Gain weight by “going diet?” Artificial sweeteners and the neurobiology of sugar cravings, Yale J Biol Med. 2010 Jun; 83(2): 101–108.

DYT. Kübra AYDIN