Sağlığın İçin Hareket Et -

Hem kötü beslenerek hem de hareketsiz yaşayarak sağlıklı olmak ne yazık ki mümkün değil!  Yediklerinizi ne kadar dengeleseniz de, vücudunuzun harekete olan gereksinimi ortadan kalkmıyor. Sadece şişmanlığı azaltmak ya da kilo vermek için değil, sağlıklı olabilmek ve sağlıklı kalabilmek için de spor yapmak gerekir.

 

Neden kilo alıyoruz?

Kilo almanın nedeni oldukça açıktır. Alınan enerjinin yakılan enerjiden fazla olması ve bu artan değerin yağ olarak depolanması nedeniyle kilo alıyoruz.

Nasıl kilo verebiliriz?

Kilo vermenin formülü, yukarıdaki tanıma bağlı olarak kendiliğinden ortaya çıkıyor. Ya alınan enerji yakılan enerjiden az olacak veya yakılan enerji alınan fazla olmalıdır. Kısacası, ya az yemek ya da çok harcamak gerekiyor. Daha fazla kilo verilmek isteniyorsa, her ikisinin birden yapılması gerekiyor.  

Kilo ile fiziksek aktivite arasındaki ilişki nedir?

Obezite görülme sıklığındaki artışın altında yatan nedenler incelendiğinde, iki önemli faktörün, aşırı yeme ve hareketsizlik olduğu görülür. Yapılan bilimsel çalışmaların sonuçları; 1990’lı yıllardan bu yana ABD'de obez kişi sayısında gözlemlenen yükselişin, aşırı yemedeki artıştan ziyade fiziksel aktivite düzeyindeki azalmadan kaynaklandığına işaret etmektedir.

Kilonun korunması ve geri alımının önlenmesinde, fiziksel aktivitenin rolü üzerine yayınlanan birçok rapor bulunmaktadır. Hastalık risk faktörlerinden korunmak için, kilonun minimum %5-10 azalması gerektiğinin üzerinde durulmaktadır. Kilolu ve obez bireylerde, hastalık risklerini minimuma indirmek için, haftada en az 150 dakika orta tempoda aktivite önerilmiştir. Uzun süreli kilo kaybı için, haftada 200-300 dakika orta tempoda aktivite veya 2000 kcal ve fazlası enerji harcaması içeren fiziksel aktivite tavsiye edilmektedir.

U.S. Department of Health And Human Services tarafından yayınlanan beslenme raporunda, fiziksel aktivitenin gerekliliğinden bahsedilmiş­tir. Rapordaki öneriler şunlardır:

  • Kronik hastalıklardan korunmak için, günlük 30 dakika ve daha fazla orta tempoda fiziksel aktivite yapıl­malıdır.
  • Sağlıksız kilo alımını önlemek için haftanın birçok günü, orta tempodan yüksek tempoya doğru giden fiziksel aktivite gerçekleştirilmelidir.
  • Kilo veren bireyler kilonun geri alımını önle­mek için, günde 60-90 dakika fiziksel aktivite yapmalıdır.
  • Haftanın 5 günü minimum 30 dakika orta tempoda aktivite veya haftanın 3 günü minimum 20 dakika yüksek tempoda aktivite yapılması gereklidir. Örneğin; haftanın 2 günü, 30 dakika jogging yapılabilir.

Doğru beslenmenin yanında fiziksel aktivitenin gerekliliği üzerine yayınlanan son durum raporlarına göre, hastalık risklerinden korunmak için en az 'luk bir kilo kaybı gerekmektedir.

 

Obeziteden korunmak için neler yapılmalıdır?

Obeziteden korunmak için, öncelikli olarak TV ve bilgisayar başında geçirilen zaman, bu sırada yenen besinlerin miktarı ve kalorisi azaltılmalıdır. Bu süreler yürüme, koşu vb. tipte düzenli fiziksel aktivitelerle doldurulmalıdır. İş ve benzeri gerekçelerle, oturarak vakit geçirme konusunda başarı sağlama olanağı yok ise, en azından alınan kalori azaltılmalı, iş dışı zamanda mümkün olduğunca aktif olmaya çalışıl­malıdır. Örneğin; işe yürüyerek veya bisikletle gidilebilir veya iş yerine belli mesafede bir yere araba park edilerek, geri kalan bölüm yürünebilir.

İş yerlerinde çay ve kahveyi kişiler kendileri almalıdır. Kesinlikle asansör kullanılmamalıdır. Öğle arasında iş arkadaşlarıyla bir yürüme grubu oluşturulabilir. İş yerindeki kişilerle futbol, voleybol gibi takımlar kurulup, takımın veya organizasyonun sorumluluğu alınabilir. Günlük iş takviminde fiziksel aktivite için yer ayrılmalıdır ve hiçbir nedenle taviz verilmemelidir. Seyahatler sırasında, otelin spor olanakları kullanılmalıdır. Alışveriş gibi aktivitelerde araba uzağa park edilebilir ve dükkanlar 1 -2 tur gezilebilir.

Zamanın çoğu evde geçiriliyorsa, TV seyrederken aktif olunmalıdır. En basit şekliyle, TV karşısına bir basamak yüksekliğinde yükselti konularak, inme- çıkma tarzında egzersiz yapılabilir. Erken kalkıp yürüyüş ve/veya ev işleri yapılmalıdır.