1) Pilates nedir?

Pilates 20. Yüzyılın başlarında Joseph Pilates tarafından geliştirilen bir egzersiz yöntemidir. Pilates, zihin ve bedeninin birlikte güçlendirilmesi esasına dayanır.  Joseph Pilates methodunu ‘Kontroloji Bilimi’ olarak adlandırmıştır ve zaman içersinde yönteminin iyileştirici etkisini keşfetmiş,  geliştirerek bir çok alet ve egzersiz çeşidi oluşturmuştur. Tüm dünyada uygulanan yöntem özellikle Kanada, Amerika ve İngiltere’de yaygındır. 2005 yılı itibariyle, Amerika’da pilatesi deneyimleyen 11 milyon kişi ve eğitimlerini veren 14.000 eğitmen bulunmaktadır. Dünya genelinde her geçen artan uygulayıcı sayısı göz önüne alındığında pilatesin gücü artırması, denge sağlaması ve kas ağrılarını iyileştirmesi yönünün bu artışta payı olduğu söylenebilir.

2) Pilatesin amacı nedir?

Düzenli uygulandığında, esnekliği artırır, vücut farkındalığını artırır, güç kazandırarak tüm vücudun gelişmesine katkı sağlar. Core kasları olarak adlandırılan karın kasları ve çevresindeki kasları aktifleştirerek duruş bozukluklarını giderir, fit bir görünüm kazandırır. En derinde bulunan ve günlük hayatta çoğu zaman kullanmadığımız bu kasların aktifleşmesi halinde düz bir karın, sağlam bir omurga elde etmek pilatesin temel katkılarındadır.

3) Pilates kimlere uygulanabilir?

 Egzersiz çeşitlilği ile her yaş grubuna ve hayatı boyunca hiç egzersiz yapmamış kişilere bunların yanı sıra profesyonel sporcu ve dansçılar da uygulayabilmektedir.

4) Pilatesin Faydaları nelerdir?

-Göbek sorunu olanların, sorunun giderilmesiyle ve sıkılaşmayı sağlamaktadır.Kadınlarda özellikle karın, basen ve kollar zayıf kaslardır ve yağlar da bu bölgelerde birikir. İlerleyen dönemlerde kilo alıp verme ya da hamilelikten sonra yine bu bölgelerde sarkmalar görülebilmektedir. Bu sarkmaların toparlanması, yağların yakılması ve yine bu bölgelerde ki kasların güçlenmesi pilatesin en büyük yararları arasında yer almaktadır. 

-Pilates vücudun sadece bir kısmını veya bazı organları hedeflemez. Bütün vücudu ve organları içeren yüzerce hareketi içerir. Bu özelliği sayesinde kaslar dahil eklemlerin esnekliğini sağlar ve kas ve kemik yapısının sağlığının korunmasına yardımcı olur.

-Vücutta bulunan kaslar kullanılmadığında zamanla güçlerini yitiriler ve tamamen fonksiyonlarını yitirebilirler.Her gün aynı işleri yapmak zorunda olan kişilerde bu sorunlara sık rastlanır. Örneğin günde 8 saat bilgisayar karşısında çalışmak zorunda olan kişilerde uzun yıllar sonra kullanılmayan kaslar alarm vermeye başlar. Hareketsiz kalan kaslar güç kaybederek deforme olmaya başlar. Fakat pilatesin sunduğu egzersizler, bu tür sorunları ortadan kaldırabilir. Düzenli olarak uygulandığında kasların güç kaybına uğramasını engeller ve kas yapısına katkı sağlar.

- Kas artışı sağlayarak, metabolizma hızının artmasına yardımcı olur. Kilo kaybı süresinde destekleyicidir.

- Temelde kasların esnetilmesi ve güçlendirilmesi prensibi ile çalıştığı için düzenli uygulama sonunda günlük haytınızda kolaylık ve ağrılarınızda hafifleme sağlar.

-. Yapılan egzersizler solunum, kan dolaşımı, omurga sağlığını ve hatta ruh sağlığını korur. Bütün bunların bir arada olması da enerji seviyesinin maksimuma çıkmasını sağlayabilir.

-Vücudumuzun her yerinde bulunan kas sağlığı aynı zamanda denge açısından da önemlidir. Kaslardaki yağ oranındaki denge aynı zamanda görünümü etkiler. Kalça, basenler ve karın kısmındaki dengenin oluşmasına yardımcı olur. Bunun yanında aletlerle yapılan ezgersizler vücut denge sağlığının korunmasına yardımcı olabilmektedir.

Her ne sebepten olursa olsun bünyemiz özellikle sinir sistemimiz olumsuz enerjilerin etkisi altında kalmaktadır. Sağlık uzmanları zararlı enerjinin bünye dışına atılmasına doğa ve sporun yardımcı olabileceğini söylemektedirler. Bu açıdan bakıldığında pilates zihnimizi meşgul eden olumsuz düşüncelerden kurtulmamıza, sinir ve ruh sağılığımızı korumamız yardımcı olabilir.

5) Uygulama Şekli

Eğitmen tarafından kişilerin vücut analizi yapılarak omurga/eklem eğrilikleri, sakatlıkları ya da zayıf bölgeler tespit edilir. Ders içerikleri kişilere uygun olarak düzenlenir. Amaç düzgün bir omurga elde etmek ve varolan hassasiyetlerin giderilmesini sağlamaktır.

Her bir pilates dersi 50-55 dakika sürmektedir. Kasların düzenli çalışarak, etkileri en ideal şekilde hissedilmesi için haftada 2 ya da 3 uygulama önerilir. Güçlü kişiler (profesyonel sporcu /dansçı ya da uzun yıllardır düzenli egzersiz yapan) ya da daha çabuk sonuç almak isteyen kişiler, vücut analizlerine göre  derslerin sıklığı artırılabilir.